CIRI-CIRI TINGKAH LAKU POSITIF DAN NEGATIF DALAM TINGKAH LAKU BERMASALAH
Jenis-jenis Tingkah
Laku Bermasalah.
CIRI-CIRI TINGKAH LAKU POSITIF DAN NEGATIF
Definisi Tingkah Laku Bermasalah.
Tingkah laku bermasalah bermaksud perkara yang dilakukan
oleh murid yang dianggap oleh guru sebagai sesuatu yang bermasalah kerana perkara
tersebut akan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran didalam kelas.
Tingkah laku bermasalah terbahagi kepada 2 iaitu tingkah laku masalah positif
dan negatif
Tingkah Laku Bermasalah Positif
Tingkah laku bermasalah positif merujuk kepada tingkah laku
ingin tahu, cepat belajar, pintar cerdas dan proaktif sehingga mengganggu
proses pengajaran guru.
1. Tingkah Laku Dorongan
Naluri Ingin Tahu
-
Naluri ingin tahu terdapat
pada setiap individu. Perbuatan yang dimaksudkan ialah murid tersebut akan bertindak
dengan cepat tanpa menerima arahan daripada guru dan akan mengakibatkan situasi
yang tidak dapat dikawal oleh guru tersebut. Tingkah laku seperti ini boleh
menimbulkan situasi berbahaya terutamanya di dalam makmal.
2.
Tingkah Laku Murid Cepat
Belajar
-
Murid-murid dalam kategori
ini biasanya akan dapat memahami sesuatu konsep dengan cepat. Oleh itu,
murid-murid yang cepat belajar ini akan berasa bosan dan tidak akan memberi
penumpuan lagi jika guru mengulangi penerangannya. Perkara ini akan
mengakibatkan mereka menimbulkan pelbagai jenis gangguan seperti mengusik,
menarik perhatian rakan yang duduk di sebelah yang pastinya akan menjejaskan proses
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
3.
Tingkah Laku Murid Pintar
Cerdas
-
Murid pintar cerdas ini
seseorang yang mempunyai kebolehan atau potensi dalam aktiviti berunsurkan intelek
seperti pemikiran abstrak, pemikiran logik, kemahiran lisan dan mempunyai daya
reka cipta yang tinggi. Daya ingatan pelajar seperti ini adalah tinggi. Pelajar
dalam golongan ini juga mempunyai bakat khas seperti dalam bidang matematik,
sains, seni lukis, drama, penulisan, muzik dan hubungan manusia.
4.
Tingkah Laku Murid Proaktif
-
Murid-murid seperti ini
sentiasa aktif dan bertindak dengan penuh semangat. Mereka jarang menunggu
arahan untuk melakukan sesuatu. Contohnya, selepas sahaja memerhati satu
demonstrasi di dalam makmal, mereka akan ingin menjalankan uji kaji tersebut
dengan serta merta. Tingkah laku ini boleh menimbulkan masalah kerana tanpa
arahan yang jelas, kemalangan boleh berlaku.
Tingkah Laku Bermasalah Negatif
Tingkah laku bermasalah negatif merujuk kepada tingkah laku distruktif, tingkah laku disruptif, tingkah laku bergantung, tingkah laku hiperaktif, tingkah laku bimbang, tingkah laku murung, pengunduran diri dan pengasingan diri .
Tingkah Laku Distruktif
-
Tingkah laku destruktif bermaksud
yang menunjukkan sikap mereka secara terang-terangan paling kerap terjadi di
kalangan pelajar yang berumur di antara 10 hingga 14 tahun. Sikap agresif
mereka akan kelihatan dalam bentuk tingkah laku destruktif. Jenis-jenis
tingkahlaku destruktif termasuk permusuhan nyata, vandalisme iaitu keadaan dimana
mereka sering merosakkan peralatan sekolah mahupun peralatan awam dan
sebagainya, terjebak dalam aktiviti kumpulan liar, amalan tumbuk menumbuk,
mengugut, mencalar kereta atau motosikal guru, menconteng dan sebagainya. Seterusnya
ialah Permusuhan Nyata (Overt hostility) yang boleh dikatakan sebagai keadaan
di mana wujud tingkah laku fizikal atau lisan yang bertujuan untuk menyakiti
atau melukai sesorang. Antara situasi yang boleh menimbulkan permusuhan nyata
ialah apabila seseorang itu mengalami kekecewaan, tersinggung dan mendapat
penilaian yang negative. Maka, murid tersebut akan hilang minat dan mengabaikan
arahan guru.
Tingkah Laku Disruptif
-
Jenis-jenis tingkah laku
disruptif antaranya tingkah laku hiperaktif iaitu perubahan yang melampau,
kebisingan, pergerakan pelajar yang tidak perlu, mengganggu rakan sedarjah,
gelak ketawa yang amat kuat dan kelakuan agresif fizikal seperti tolak-menolak
atau tumbuk- menumbuk di dalam kelas.
Tingkah Laku Bergantung
- Tingkah laku bergantung merujuk kepada keadaan di mana seseorang itu bergantung kepada orang lain, sama ada guru atau rakannya untuk menjalankan sesuatu tugasan atau membuat sesuatu keputusan. Individu yang tergolong dalam kumpulan ini termasuk mereka yang menunjukkan sifat pergantungan berlebihan, kebimbangan dan pengunduran diri. Hal ini agak mengganggu proses pembelajaran kerana murid seperti ini memerlukan perhatian yang lebih dari pelajar lain.
KESIMPULAN.
Kesimpulan yang dapat disimpulkan disini ialah, masalah disiplin ini bukan hanya perlu diuruskan oleh sebelah pihak sahaja. Malah, semua pihak seperti ibu bapa, sekolah, masyarakat dan sebagainya perlu bekerjasama dan memainkan peranan mereka dalam menangani isu masalah tingkah laku ini supaya kejadian jenayah dapat dibendung agar masa depan murid tersebut menjadi lebih baik dan akan memberi manfaat kepada diri pelajar tersebut, keluarga, masyarakat dan negara. Hal ini secara tidak langsung dapat mengharumkan nama negara kita serta dapat menjadi setaraf dengan negara maju lain dimata dunia.
Sumber Rujukan :
- http://ipgkpt.edu.my/kdc%20interim/sem2%202017/MODUL/konten%20edup2034.pdf
- PPTKUMPULAN8: https://drive.google.com/drive/folders/1obpO9HUvn5yu5l_N1rMoYY8sw_5QiI8C
Comments
Post a Comment